10 клас
52 години (1,5 год на тиждень, із них 4 год
резервних)
к-т
годин
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів
|
|||
2
|
Вступ
Система біологічних
наук. Зв'язок біологічних наук з іншими науками.
Завдання сучасної
біології.
Методи
біологічних досліджень.
Рівні організації живої природи.
Значення досягнень
біологічної науки в житті людини і суспільства.
|
Учень (учениця):
називає:
-
рівні організації
живої природи;
наводить приклади:
-
значення
біологічних наук в житті людини і суспільства;
характеризує:
-
методи
біологічних досліджень (описовий, порівняльний, експериментальний,
статистичний, моделювання, моніторинг);
пояснює:
-
зв’язок
біології з іншими природничими і гуманітарними науками;
робить висновок:
-
про
значення досягнень біологічної науки в житті людини і суспільства.
|
|||
Розділ І.
Молекулярний рівень організації живої природи
|
|||||
3
|
Тема 1.
Неорганічні речовини.
Елементний склад організмів.
Класифікація хімічних
елементів за їх кількістю в організмах: макроелементи, мікроелементи.
Роль неорганічних
речовин (води, кисню, мінеральних
солей) у життєдіяльності організмів.
|
Учень (учениця):
називає:
-
органогенні
елементи;
характеризує:
-
біологічну роль
найважливіших для організму людини хімічних елементів;
-
роль води,
кисню, мінеральних
солей в існуванні живих систем
різного рівня;
-
вікові
зміни кількості води в клітинах;
-
поняття:
гідрофільність, гідрофобність;
пояснює:
-
причини
ендемічних та екологічних захворювань людини;
-
необхідність
контролю хімічного складу води та їжі людини;
-
норми
вживання води людиною в різних умовах навколишнього середовища;
-
потребу
квотування промислових викидів країнами світу;
застосовує знання:
-
для профілактики
захворювань людини, що виникають через нестачу або надлишок деяких хімічних
елементів;
робить висновки:
-
про єдність
елементного складу тіл живої і неживої природи;
-
про
відмінності між живою та неживою природою, які пов’язані з різним кількісним
співвідношенням хімічних елементів.
|
|||
8
|
Тема 2. Органічні
речовини
Органічні речовини, що
входять до складу організмів, їх різноманітність та біологічне значення.
Будова, властивості,
роль у життєдіяльності організмів малих органічних молекул: ліпідів, моноcахаридів, амінокислот нуклеотидів.
Будова, властивості,
роль в життєдіяльності організмів макромолекул (біополімерів): полісахаридів,
білків, нуклеїнових кислот. Принципи дії
ферментів, їх роль у
життєдіяльності організмів.
|
Учень (учениця):
називає:
-
органічні
речовини, що входять до складу організмів;
наводить приклади:
-
застосування
ферментів у господарської діяльності людини;
характеризує:
-
будову,
властивості та біологічну роль ліпідів (жирів, фосфоліпідів, стероїдів);
-
будову,
властивості та біологічну роль моносахаридів (рибози, дезоксирибози, глюкози);
-
будову,
властивості та біологічну роль амінокислот і нуклеотидів;
-
будову,
властивості та функції полісахаридів, білків і нуклеїнових кислот;
-
структурні
рівні організації білків;
-
молекулярний
рівень організації життя;
-
пояснює:
-
роль АТФ в
життєдіяльності організмів;
-
роль
нуклеїнових кислот у спадковості та мінливості організмів;
спостерігає та
описує:
-
властивості
органічних молекул;
-
дію
ферментів;
-
розв’язує:
-
елементарні
вправи з молекулярної біології (моделювання
реплікації, транскрипції);
дотримує правил:
-
техніки
безпеки при виконанні лабораторних і практичних робіт;
-
використання
різних хімічних речовин, які можуть впливати на життєдіяльність людини в
побуті, у виробничий діяльності;
робить висновок:
-
про єдність
хімічного складу організмів.
|
|||
|
Лабораторні
роботи:
№ 1. Визначення деяких
органічних речовин та їх властивостей.
№ 2. Вивчення
властивостей ферментів.
Практичні роботи:
№ 1. Розв'язування елементарних вправ з реплікації та транскрипції.
№ 2. Ознайомлення з інструкціями з використання медичних препаратів, засобів побутової хімії тощо
та оцінка їхньої небезпеки.
№ 3. Оцінка продуктів харчування за їхнім хімічним складом. |
||||
Розділ ІІ. Клітинний рівень організації живої
природи
|
|||||
5
|
Тема 1. Загальний
план будови клітин. Поверхневий апарат. Ядро.
Історія вивчення
клітини. Методи цитологічних досліджень.
Хімічний склад, будова
і функції клітинних мембран
(біомембран). Транспорт речовин через мембрани.
Функції та особливості
будови поверхневого апарату клітин організмів різних царств живої природи.
Будова і функції ядра
клітин еукаріотів. Значення нуклеоїду
клітин прокаріотів.
Особливості будови клітин прокаріотів і еукаріотів.
|
Учень (учениця):
називає:
-
методи
вивчення клітин ( світлова і електронна мікроскопія; авторадіографія,
культура клітин);
-
типи
організації клітин;
-
функції
поверхневого апарату клітин;
-
функції
ядра;
-
механізми транспорту речовин через біомембрани;
наводить приклади:
-
про- та
еукаріотичних організмів;
характеризує:
-
клітинну
теорію Т. Шванна і її роль в обґрунтуванні єдності органічного світу;
-
хімічній
склад, будову і функції клітинних
мембран;
-
будову ядра ( ядерна оболонка, нуклеоплазма, ядерний
матрикс, хроматин, ядерце);
-
нуклеоїд
прокаріотів;
-
будову клітини
прокаріотів і еукаріотів;
пояснює:
-
керівну
роль спадкової програми у життєдіяльності клітин;
порівнює:
-
два типи
організації клітин;
-
поверхневий
апарат клітин бактерій, грибів, рослин і тварин;
-
будову
клітин рослин, тварин, грибів;
обґрунтовує:
-
взаємозв'язок
клітини із зовнішнім середовищем;
дотримує правил:
-
виготовлення
мікропрепаратів;
застосовує знання:
-
про будову
клітин для доказу єдності органічного світу;
-
про
поверхневий апарат клітин для обґрунтування небезпеки тютюнокуріння та
вживання алкоголю і наркотичних речовин;
робить висновок:
-
про загальний
план будови клітин прокаріотів і еукаріотів та їх особливості.
|
|||
|
Лабораторна робота:
№ 3. Будова клітин прокаріотів і еукаріотів.
|
||||
7
|
Тема 2. Цитоплазма
клітин.
Складники
цитоплазми:
цитозоль (гіалоплазма), цитоскелет,
мембранні, немембранні органели, включення.
Будова і функції цитоскелету, роль його
складників у просторовій організації
клітин, в організації рухів у клітині та руху клітин.
Будова клітинного центру,
його роль в організації цитоскелету.
Реакції проміжного обміну речовин, що відбуваються в цитозолю
(на прикладі гліколізу).
Хімічний склад, будова
і функції рибосом. Синтез білків.
Будова і функції одномембранних органел клітин
( гранулярна і гладенька ендоплазматичні сітки, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі )
Будова і функції двомембранних органел клітини. Функції мітохондрій.
Клітинне дихання.
Функції пластид.
Фотосинтез. Значення фотосинтезу.
|
Учень (учениця):
називає:
-
складники
цитоплазми;
-
мембранні і
немембранні органели і включення клітини;
-
процеси,
які відбуваються в цитоплазмі клітини;
наводить приклади:
-
рухів
клітин і внутрішньоклітинних рухів;
-
розпізнає:
-
компоненти
клітин на схемах;
характеризує:
-
хімічний
склад і функціональне значення цитозолю;
-
роль цитоскелету
в організації рухів в клітині і рухів клітин;
-
роль
клітинного центра в організації цитоскелету;
-
генетичний
код та його значення в біосинтезі білків;
-
процеси
гліколізу, біосинтезу білків, фотосинтезу, клітинного дихання;
-
будову і
функції одномембранних і двомембранних
органел;
пояснює:
-
значення
гліколізу; процесів анаеробного і аеробного дихання;
-
значення
фотосинтезу, його планетарну та космічну роль;
порівнює:
-
процеси,
які відбуваються в цитоплазмі про - і еукаріотів;
спостерігає та
описує:
-
рух
цитоплазми у клітинах рослин;
розв’язує:
-
елементарні
вправи з трансляції;
застосовує знання:
-
про вплив
факторів зовнішнього середовища на клітини для профілактики захворювань
людини;
-
про будову
клітин для доказу єдності органічного світу;
робить висновок:
-
про
схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних царств живої
природи.
|
|||
|
Лабораторна робота:
№ 4. Рух цитоплазми в клітинах
рослин.
Практична робота:
№ 4. Розв’язування елементарних
вправ з трансляції
|
||||
6
|
Тема 3. Клітина як
цілісна система.
Функціонування клітини
прокаріотів як цілісної системи. Поділ клітин прокаріотів.
Клітинний цикл еукаріотів . Механізми відтворення і
загибелі клітин.
Хімічний склад і будова
хромосом на різних стадіях клітинного циклу.
Мітоз.
Мейоз.
Обмін речовин і енергії
в клітині – енергетичний і пластичний обмін.
Сучасна клітинна теорія
як уточнення і доповнення клітинної теорії Т. Шванна.
Сучасні цитотехнології,
використання їх для діагностування і лікування захворювань людини.
|
Учень (учениця):
називає:
-
положення
сучасної клітинної теорії;
-
фази мітозу
і мейозу;
наводить приклади:
-
клітин, що
не діляться;
-
застосування
цитотехнологій для лікування захворювань людини;
характеризує:
-
поділ
клітин прокаріотів;
-
стадії
клітинного циклу еукаріотів;
-
хімічний
склад, будову і функції хромосом;
-
причини і
способи загибелі клітин;
-
процеси
мітозу та мейозу в еукаріотів;
-
сучасну
клітинну теорію;
-
клітинний
рівень організація життя;
пояснює:
-
значення
вивчення каріотипу для діагностування і профілактики спадкових хвороб людини;
-
значення
функціональних змін у діяльності клітин та їх загибелі у виникненні захворювань людини;
-
причини і
наслідки швидкого розмноження бактерій;
-
зв’язок
пластичного і енергетичного обміну в клітині;
порівнює:
-
процеси мітозу
і мейозу;
-
обмін
речовин і енергії в клітинах автотрофних і гетеротрофних, аеробних і
анаеробних організмів;
-
клітинну
теорію Т. Шванна з сучасною клітинною теорією;
обґрунтовує:
-
подібність
і відмінності у будові клітин організмів різних царств живої природи у
зв’язку зі способом їхнього життя;
-
значення
видової сталості каріотипу;
застосовує знання:
-
про процеси
життєдіяльності клітини для збереження здоров’я;
робить висновок:
-
клітина –
елементарна цілісна жива система.
|
|||
|
Лабораторні роботи:
№ 5. Будова хромосом.
№ 6. Мітотичний поділ клітин.
|
||||
4
|
Тема 1. Неклітинні форми життя
Віруси, їхній хімічний склад, будова, життєві цикли. Роль в природі й житті людини.
Профілактика ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших вірусних
захворювань людини.
Пріони.
|
Учень (учениця):
називає: - неклітинні форми життя;
-
гіпотези
походження неклітинних форм життя;
наводить приклади:
- захворювань людини, що спричинені вірусами і пріонами; характеризує: - хімічний склад, будову та життєвий цикл вірусів;
- білки, які входять до складу вірусів,
пріонів;
- нуклеїнові кислоти, що входять до складу вірусів, пріонів; - механізми проникнення вірусів у клітини людини, тварин, рослин, бактерій;
-
особливості вірусів, їх роль у природі й житті
людини;
-
особливості пріонів;
обґрунтовує: - способи боротьби з вірусними захворюваннями; пояснює:
- заходи профілактики вірусних захворювань
людини, зокрема ВІЛ-інфекції/СНІДу, вірусного гепатиту;
-
заходи профілактики зараження пріонами;
- шляхи розповсюдження вірусних захворювань людини; застосовує знання: - про процеси життєдіяльності вірусів для профілактики вірусних захворювань людини; дотримує правил: - поведінки в місцях, де можливе зараження вірусами;
робить висновок:
- віруси – неклітинні форми життя, обов’язкові
внутрішньоклітинні паразити. |
|||
4
|
Тема 2. Одноклітинні
організми
Характеристика прокаріотів – еубактерій і архебактерій. . Особливості організації і життєдіяльності прокаріотів. Роль бактерій у природі та в житті людини.
Профілактика бактеріальних захворювань людини.
Особливості організації і життєдіяльності одноклітинних
еукаріотів.
Колоніальні одноклітинні організми. |
Учень (учениця):
називає: - одноклітинні організми; наводить приклади: - одноклітинних прокаріотів;
- одноклітинних рослин, тварин, грибів;
-
колоніальних одноклітинних організмів;
характеризує:
- особливості будови прокаріотів;
- особливості будови одноклітинних еукаріотів; - спосіб життя бактерій; - автотрофні бактерії (фототрофи, хемотрофи);
-
гетеротрофні бактерії (сапротрофи,
симбіонти);
- аеробні
та анаеробні бактерії;
- шляхи розповсюдження бактеріальних
захворювань людини;
- явище колоніальності одноклітинних організмів;
- відмінності одноклітинних еукаріотів від клітин багатоклітинних організмів; пояснює: - роль бактерій в екосистемах; - значення бактерій у господарчій діяльності людини; - засади профілактики бактеріальних захворювань людини; - принципи застосування антибіотиків у лікуванні бактеріальних захворювань; - роль одноклітинних еукаріотів у виникненні захворювань людини; - роль одноклітинних грибів у природі та життєдіяльності людини;
- роль одноклітинних рослин і тварин у
природі;
застосовує знання: - про процеси життєдіяльності бактерій для профілактики інфекційних захворювань та використанні у господарчій діяльності людини.
робить висновок:
- про різноманітність бактерій, яка
пов’язана з
розповсюдженням їх в усіх середовищах існування на планеті Земля;
- про особливості будови
одноклітинних
еукаріотів. |
|||
8
|
Тема 3. Багатоклітинні
організми
Багатоклітинні організми без справжніх тканин. Багатоклітинні організми зі справжніми тканинами.
Стовбурові клітини. Диференціація клітин.
Принципи взаємодії клітин. Утворення тканин у тварин.
Будова і функції тканин
тварин, їх здатність до регенерації.
Гістотехнології. Застосування штучних тканин для лікування захворювань людини.
Утворення, будова і
функції тканин рослин, їх здатність до
регенерації.
Органи багатоклітинних
організмів.
Регуляція функцій у багатоклітинних організмів. Колонії багатоклітинних організмів. |
Учень (учениця):
називає: - багатоклітинні організми; - тканини багатоклітинних організмів; - органи рослин і системи органів тварин; наводить приклади: - застосування гістотехнологій для лікування захворювань людини; - колоній багатоклітинних організмів; характеризує: - стовбурові клітини багатоклiтинних організмів;
- типи тканин тварин ( епітеліальні,
тканини
внутрішнього середовища, м’язові, нервова);
- типи тканин рослин (твірні, покривні,
провідні,
механічні, основні);
- можливості та перспективи використання
гістотехнологій; - регуляцію функцій у рослин;
- регуляторні системи тварин на
прикладі
людини (нервову, ендокринну, імунну);
-
тканинний, органний, організмовий рівні
організації живої природи;
пояснює:
- значення стовбурових клітин
багатоклітинних
організмів, створення «банків» для їх зберігання;
- значення процесу диференцiації клітин,
утворення тканин і органів; - значення гістотехнологій у лікуванні захворювань людини;
- значення процесів регенерації;
- взаємодію систем регуляції у людини; порівнює: - організацію багатоклітинних рослин, тварин і грибів;
-
стовбурові та диференційовані клітини;
застосовує знання:
- для оцінки етичних аспектів досліджень в
галузі
цитотехнологій і гістотехнологій;
робить висновок:
- про принципи організації та
функціонування
багатоклітинних організмів. |
|||
|
Лабораторні
роботи
№ 7. Будова тканин тваринного організму. № 8. Будова тканин рослинного організму. |
||||
1
|
Узагальнення. Принципи організації , функціонування і властивості молекулярного, клітинного, організмового рівнів організації живої
природи.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар