7 клас
(70 год –
2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)
Наведена кількість годин на
вивчення кожної теми є орієнтовною. Послідовність тем у межах одного
навчального року вчитель може змінювати на власний розсуд (без порушення логіки
викладання). Елементи змісту, які є необов’язковими й можуть вивчатися опційно
(за вибором учителя), виділено курсивом;
так само виділено опційні складові очікуваних результатів
навчально-пізнавальної діяльності учнів. Виконання та захист проектів
передбачає проведення учнями дослідницької роботи та представлення її
результатів; проекти інших типів (творчі, інформаційні тощо) вчитель може
впроваджувати додатково за бажанням. Кожен учень упродовж навчального року має
взяти участь хоча б в одному навчальному проекті.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
Зміст навчання
|
||
Вступ (орієнтовно 4 години)
|
|||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Зміст
|
Наскрізні змістові лінії
|
розпізнає:
- клітини, тканини,
органи, системи органів тварин;
описує:
- будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати,
колекції;
характеризує:
- типи живлення: автотрофний та гетеротрофний;
порівнює:
- клітини тварин, рослин, грибів
|
оперує термінами:
- тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
Особливості живлення тварин.
Будова тварин: клітини, тканини, органи та системи органів.
Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень (у тому числі електронних) тварин.
|
Підприємливість і
фінансова грамотність
(орієнтує на практичне використання тварин у
фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив)
|
називає:
- середовища існування тварин;
- прояви життєдіяльності тварин;
- ознаки тваринної клітини;
- тканини тварин,
органи, системи органів та їхні функції;
пояснює:
- відмінності тварин від рослин та грибів
|
|||
Ставлення
|
|||
висловлює судження:
- щодо значення знань про тварин у природі та житті
людини
|
|||
Тема 1. Різноманітність тварин (орієнтовно 26 год)
|
|||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Зміст
|
Наскрізні змістові лінії
|
розпізнає:
- тварин на зображеннях, у колекціях (на прикладі зазначених у змісті груп тварин);
характеризує:
- пристосування тварин до життя у воді;
- пристосування тварин до життя на суходолі;
- пристосування тварин до життя у ґрунті;
- пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя
(на прикладі паразитичних червів та членистоногих);
установлює зв’язок
- між будовою тварин і способом життя;
вдосконалює уміння
- роботи з
натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;
дотримується правил
- особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними
тваринами
|
оперує термінами:
- вид, безхребетні, хордові
|
[розглядаються особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у
природі та значення в житті людини тварин зазначених груп].
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом
пересування, способом життя тощо).
Кишковопорожнинні. Кільчасті черви. Членистоногі:
Ракоподібні,
Павукоподібні, Комахи. Молюски.
Паразитичні безхребетні тварини.
Риби. Амфібії. Рептилії. Птахи. Ссавці.
Демонстрування
мікропрепаратів, вологих
препаратів, колекцій, опудал,
зображень (у тому числі електронних) тварин
Лабораторні дослідження:
зовнішньої
будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або
трубочника);
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових
молюсків.
Практичні роботи:
1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в
комах.
2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у
представників різних екологічних груп птахів.
3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних
тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.
Міні-проект (тематика за вибором учителя)
|
Здоров’я і безпека
(орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення
до власного здоров’я)
Екологічна безпека
та сталий розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної
свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
|
називає:
- середовища існування та способи життя тварин;
- особливості зовнішньої будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших організмів;
- рідкісні види тварин України та свого краю;
наводить приклади:
- тварин зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками
збудників хвороб
|
|||
Ставлення
|
|||
висловлює судження:
- щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини;
- щодо значення знань про біологічні особливості
паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними;
виявляє:
- ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я;
робить висновок:
- особливості будови
організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу
життя
|
|||
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (орієнтовно 16 год)
|
|||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Зміст
|
Наскрізні змістові лінії
|
розрізняє (на
зображеннях):
- системи органів тварин;
- типи симетрії тіла тварин;
- типи кровоносної системи;
- типи розвитку тварин;
характеризує:
- різноманітність
травних систем тварин;
- транспорт речовин у тварин різних груп;
- радіальну та двобічну симетрії тіла;
- способи пересування тварин;
- різноманітність покривів тіла тварин;
- особливості
нервової системи та органів чуття в різних груп тварин;
- форми розмноження, запліднення тварин;
- прямий та непрямий розвиток;
порівнює:
- органи та системи органів в різних груп тварин;
- прояви життєдіяльності у різних груп тварин
(живлення, травлення, дихання, виділення);
дотримується правил:
- роботи з
натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;
вдосконалює уміння:
- порівнювати, робити
висновки
|
оперує термінами:
- живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух,
подразливість, розмноження, ріст, розвиток
|
Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Різноманітність травних систем.
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх
різноманітність. Значення процесів дихання.
Транспорт речовин у тварин.
Незамкнена та замкнена кровоносні системи.
Кров, її основні функції.
Виділення, його значення для організму. Органи
виділення тварин.
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової
системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування
тварин.
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.
Органи чуття, їх значення.
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин.
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.
Статеві клітини та запліднення.
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.
Лабораторні дослідження:
особливостей покривів тіла тварин;
визначення віку тварин (на прикладі двостулкових
молюсків і кісткових риб).
Практичні роботи:
4. Порівняння
будови кровоносної системи хребетних тварин
5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
6. Порівняння
будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях).
Міні-проект (тематика за вибором учителя)
|
|
називає:
- процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання й газообмін, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток;
-
органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення;
-
основні функції крові та типи кровоносних систем;
-
види скелета;
-
типи симетрії тіла;
-
органи чуття;
-
форми розмноження;
-
статеві клітини;
-
типи розвитку;
пояснює:
- значення живлення, дихання, газообміну, транспорту
речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів
чуття для організму
|
|||
Ставлення
|
|||
робить висновок:
-
ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням
і
розширенням функцій;
обґрунтовує:
взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями
|
|||
Тема 3. Поведінка тварин (орієнтовно 10 год)
|
|||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Зміст
|
Наскрізні змістові лінії
|
розпізнає (за
описом та відеоматеріалами):
- форми поведінки тварин;
- типи угруповань тварин;
характеризує:
- біологічне значення вродженої та набутої поведінки;
- форми поведінки;
спостерігає та описує:
- поведінку тварин;
планує хід дослідження, прогнозує
очікувані результати та фіксує їх
|
оперує термінами:
- інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція
|
Поведінка тварин, методи її вивчення.
Вроджена і набута поведінка. Способи орієнтування
тварин. Хомінг. Міграції тварин.
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна,
гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота
про потомство), територіальна, соціальна. Типи угруповань тварин за К.
Лоренцем. Ієрархія у групі. Комунікація тварин. Використання тваринами
знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
Лабораторні
дослідження:
спостереження за поведінкою тварин (вид визначається
вчителем).
Практичні роботи:
8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань)
тварин (за відео-матеріалами або описом).
Міні-проект (тематика за вибором учителя)
|
Екологічна безпека
та сталий розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної
свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин)
|
називає:
- методи вивчення поведінки
тварин;
- форми поведінки тварин;
- угруповання тварин;
наводить приклади:
- міграцій тварин;
- способів орієнтування тварин;
- використання тваринами знарядь праці;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з віком;
- циклічні зміни поведінки
|
|||
Ставлення
|
|||
робить висновок про:
- пристосувальне значення поведінки в житті тварин;
виявляє:
- ціннісне ставлення до тварин
|
|||
Тема 4. Організми і
середовище існування (орієнтовно 6 год)
|
|||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Зміст
|
Наскрізні змістові лінії
|
описує:
- передачу енергії в екосистемі;
характеризує:
- взаємодію організмів між собою та середовищем життя;
визначає:
- роль організмів як компонентів екосистеми
|
оперує термінами:
- екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини,
паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України
|
Поняття про екосистему та чинники середовища.
Ланцюги живлення. Кругообіг
речовин і потік енергії в екосистемі.
Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини
та її діяльності на екосистеми. Екологічна
етика.
Природоохоронні території.
Червона книга України.
Міні-проект (тематика за
вибором учителя)
|
Екологічна безпека
та сталий розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної
свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й
етичне ставлення до
природи та її охорони)
Громадянська відповідальність
(орієнтує на формування відповідального члена
суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних
об’єктів держави)
|
називає:
- чинники середовища існування;
- заповідники й заповідні території України; наводить приклади: - пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи); - форм співіснування організмів в угрупованнях; - впливу людини на екосистеми |
|||
Ставлення
|
|||
висловлює судження:
- щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі;
усвідомлює значення:
- етичного ставлення
до природи та її охорони;
виявляє:
- ціннісне ставлення до живої природи;
оцінює:
- стан заповідних територій України та свого краю
|
|||
Узагальнення (орієнтовно 2 год)
|
|||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Зміст
|
Наскрізні змістові лінії
|
порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності основних груп
організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій)
|
називає:
- ознаки основних груп
організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
- представників основних
груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом
|
Подібність у будові та
проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності
живої природи
|
Екологічна безпека
та сталий розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості,
соціальної активності та відповідальності за збереження живої природи)
|
Ставлення
|
|||
робить
висновок:
- про єдність живої природи
|
|||
Екскурсії
Різноманітність тварин свого краю.
Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в
природному угрупованні
|
Немає коментарів:
Дописати коментар