вівторок, 17 листопада 2015 р.

Інформаційні технології навчання на уроках біології

М.М. Буняк,
вчитель Мушкутинецької
ЗОШ І-ІІІ ступенів
Дунаєвецького району

Інформаційні технології навчання на уроках біології

У статті йдеться про переваги та можливості застосування сучасних ІКТ на уроках біології.

Ключові слова: ІКТ, навчальний процес, інформаційна компетентність, смарфон, планшет, хмарні технології, освітній блог, мультимедійна програма.

Ми, вчителі біології, часто мріяли про те, щоб мати можливість працювати в різних бібліотеках світу, щоб у наших учнів і у нас було безліч енциклопедій з яскравими ілюстраціями, щоб мати змогу зберегти будь-яку інформацію і мати її «під рукою» в необхідний момент життя, щоб була можливість продовжувати спілкуватися з нашими учнями поза межами школи маючи при цьому свій особистий простір. І усе це стає доступним завдяки появі в нашому житті комп’ютерів, смартфонів, планшетів, цифрових фотокамер (ІКТ).

ІКТ володіють потужними інструментами для роботи з текстовою, числовою і графічною інформацією, що становить основу освітнього середовища; в поєднанні з комунікаційними технологіями та інтернетом, вони створили феноменальне за своїми можливостями всесвітнє середовище навчання. З поширенням цифрових технологій, навчання приймає форми безперервного, індивідуально-орієнтованого, гнучкого й динамічного процесу.

Кожен педагог розуміє, що поєднання цифрових технологій і ресурсів дає більше можливостей для розширення горизонтів і поліпшення якості навчання. Велика частина викладання та навчання є вербальною, будь то слова, числа, формули або зображення. Цифрові навчальні матеріали якісно відрізняються від традиційних своєю можливістю керувати ними, інтерактивністю.

Найголовніше, що саме учні мають величезний вплив на впровадження ІКТ на всіх рівнях освіти. Шкільні системи розуміють, що повинні пристосуватися до цифрового покоління дітей. В економічно розвинених країнах дітей нового покоління часто називають цифровими аборигенами, оскільки вони легко підключаються і використовують ІКТ (вдома, в Інтернет-кафе, в школі, в бібліотеках і т.д.), адже опанували ці навички з раннього дитинства.

Через кілька років кожен громадянин буде володіти мобільним пристроєм (планшетом, нетбуком або ноутбуком), який буде виконувати завдання, що виникають у повсякденному житті. Щоб підготувати дітей для суспільства знань, необхідно надати загальний доступ до ІКТ кожній дитині, як вдома, так і в школі.

Поряд з прийняттям нових методів навчання, роль вчителя приречена на швидкі і глибокі зміни: вчителі стануть менеджерами і координаторами навчання; вони будуть розробляти, адаптувати, управляти і оцінювати навчальні середовища.[1]

Нові економічні та соціальні особливості глобального суспільства знань диктують необхідність формування нових ключових компетентностей - професійних, соціальних та інформаційних, серед яких саме остання (інформаційна чи ІКТ компетентність) дозволяє ефективно формувати і розвивати не тільки професійну, а й соціальну компетентність, розвитку якої до цих пір практично не приділялося належної уваги, хоча саме вона безпосередньо пов'язана з найважливішим для суспільства знань людським фактором. Більше того, ІКТ компетентність є своєрідною сполучною ланкою між двома іншими (професійної та соціальної компетентністю) і забезпечує стійкий синергетичний ефект. Тому, ІКТ компетентність сучасного вчителя є одним з найважливіших показників успішності його діяльності і одночасно - необхідною передумовою для подальшого підвищення рівня його професійної компетентності.1

Разом з тим, людині, що живе в цифрову епоху, в оточені ІКТ, важливо розвивати усвідомлене сприйняття технологічного прогресу. Для прийняття інформованих рішень вона повинна враховувати позитивні і негативні наслідки будь-яких змін і розуміти, що при виборі технологічних альтернатив прогрес є лише одним з кількох можливих варіантів. Успішний розвиток ІКТ та медіа технологій буде залежати від нашої здатності свідомо приймати рішення, передбачаючи їх потенційний вплив. Суспільство глобальних комунікацій несе в собі величезний потенціал, але і таїть певні ризики. Тому, однією з задач вчителя є пояснити можливі загрози використання ІКТ та навчити дітей уникати ризиків цифрового світу.

Традиційним для вчителів стало використання таких засобів ІКТ як комп’ютери та проектори під час підготовки та проведення уроків біології. Думаю, що немає вчителів для яких є проблемою створення навчальної медіа презентації або її пошук в інтернеті та адаптація до подальшого уроку. Але поруч з цими, вже традиційними для навчального процесу, засобами, з’являються нові, як то смартфони, планшети та хмарні технології. На особливостях та можливостях використанні саме цих засобів на уроках біології я б і хотів зупинитися в даній статті.

Смартфони, як можливий засіб навчання стали розглядатися зовсім недавно, адже лише 7 серпня 2014 року наказом МОН №910 «з метою поширення інформаційно-комунікаційних технологій під час навчального процесу в загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладах» скасувала заборону на використання мобільних телефонів у школах і ПТУ, яка діяла майже 7 років. Адже, дійсно, не розумно було, в умовах коли держава не може забезпечити кожного учня сучасним засобом ІКТ, нехтувати уже наявні в них засоби. За статистикою «мікрокомп’ютерами», якими є смартфони, володіють близько 70% старшокласників і цей відсоток постійно зростає.

Смартфони та планшети є зручними в використанні під час навчального процесу та надають багато переваг, адже:



·      Є у більшості учнів;

·      Можна працювати на уроках, використовуючи замість комп’ютерів;

·      Можна працювати поза стінами класної кімнати;

·      Завжди з собою і можна фіксувати будь-які моменти;

·      Можна виконувати завдання і вчитися в будь-якому місці в індивідуальному режимі.

Дуже часто смартфони та планшети застосовуються для перегляду, читання, пошуку інформації в навчальній та довідковій літературі. Для вирішення цих завдань достатньо завантажити в пристрій підручники, посібники чи іншу літературу в електронному форматі та програму для роботи з ними. Даний варіант використання електронних пристроїв стає все більш популярним, багато батьків вибирають їх піклуючись про здоров’я своїх дітей та бажаючи розвантажити їх портфелі. Користуючись пошуком в електронній версії підручника значно легше знайти необхідну інформацію. Крім того, це дозволяє не обмежуватися під час уроку одним підручником.

Завдяки наявності в сучасних смартфонах та планшетах досить непоганих камер, у їх власників є можливість фіксувати на фото та відео різноманітні об’єкти живої природи. Цю можливість може використати вчитель біології для виконання різноманітних проектів, під час проведення екскурсій, експериментів, для створення фотогербаріїв і т.д. Якщо поєднати цю можливість з засобами безпровідного зв’язку, тоді їх виконання не потребує жодних додаткових витрат (придбання паперу, чорнил, друк). Існують приклади програм які визначають рослини за їх знімками.

Крім того більшість сучасних портативних ІКТ пристроїв обладнанні датчиками руху, GPS, освітлення, звуку, що може бути використано під час виконання багатьох завдань. Наприклад, під час фотографування об’єктів живої природи, при ввімкненні функції запису місця розташування з допомогою GPS датчика, можна переглядати зроблені фотографії на карті і, при необхідності, це може допомогти легко відшукати зафіксований на фото об’єкт для повторного його розгляду і прослідковування динаміки його розвитку (зображення 1, приклад). Завдяки смартфонам кожен учень може з легкістю слідкувати за своєю добовою активністю, адже все більш популярними стають додатки які відслідковують все переміщення людини протягом доби і подають, в зручному вигляді (таблиці діаграми) різноманітну інформацію: від кількості кроків зроблених за день, до спалених калорій (зображення 2).


Зображення 1
Позначення природних об’єктах на карті
Зображення 2
Відслідковування добової активності

З запуском в нашій країні 3G мережі стає актуальним використання гаджетів для роботи онлайн, адже не секрет, що раніше інтернет з’єднання рідко було доступним в навчальних класах. Але не дивлячись на це статистика[2] показує, що біля 91% українських старшокласників регулярно використовує інтернет. То чому б не використати переваги всесвітньої павутини для вивчення біології?

Для спільної роботи в мережі не обійтися без хмарних технологій. З їхньою  допомогою ми легко можемо налагодити спільне використання конкретних файлів всіма учасниками навчального процесу. Найбільш перспективним, на мою думку, є використання сервісів компанії Google. На даний момент компанія створила ряд безкоштовних інструментів спеціально для використання в освіті (Google Apps for Education[3]). Сюди входять Google Клас, Gmail, Google Диск і Google Документи. Налагодити роботу всього класу з цими сервісами допоможе або спеціально створений вчителем освітній блог, або  сервіс Google Клас. Приклад

У Google Класі викладачі можуть легко і швидко створювати і перевіряти завдання в електронній формі. Завдання та роботи при цьому автоматично систематизуються в структуру папок і документів на Диску, зрозумілу і вчителю, і учням. На сторінці завдань видно, що задав викладач. Учням досить просто натиснути на завдання, щоб приступити до його виконання. Інформація про здані роботи оновлюється в режимі реального часу, і вчитель може оперативно перевірити всі роботи, поставити оцінки і додати свої коментарі. Приклад

Узгоджувати роботу учнів та вчителя з певним навчальним матеріалом та відповідно навчального плану можна також з допомогою освітнього блогу. Блог надає ряд переваг:

1.   У блозі можна помістити новини, мультимедійні презентації, відео, посилання на Веб-ресурсита інше. Розміщені матеріали будуть доступні для учнів як у школі, так і вдома. Використання паролів допоможе, при необхідності, забезпечити обмежений доступ і приватність блогу.

2.   Блог дозволяє організувати онлайн-обговорення. Коментування матеріалів дає учням можливість стати учасниками навчальної дискусії і сприяє формуванню у них комунікативних навичок, необхідних сучасній людині для спілкування в Інтернет-просторі.

3.   За допомогою блогу учні можуть створювати і змінювати свої публікації. Завдяки сучасним інформаційним технічним засобам школярі можуть стати авторами і редакторами власних заміток в Веб-просторі. Таким чином, можуть бути створені цифрові аналоги, наприклад, класних стінгазет.

4.   За допомогою власного блогу можна перетворити неминуче планування уроків біології на творчий процес (зображення 3). План уроку, відкритий для обговорення, робота над темою, допомога і підтримка учнів у пошуку матеріалів до уроку, рефлексія - все це, безумовно, може стати важливим етапом в особистісному розвитку всіх учасників освітнього процесу.


Зображення 3

Планування роботи вчителля з допомогою календаря Google

5.   Блог може служити своєрідною електронною дошкою оголошень, як для школярів, так і для їхніх батьків, замінивши собою оголошення, записані в щоденниках учнів. Одночасно з'являється можливість організувати оперативний зворотний зв'язок.

6.   На основі блогу можна створити повноцінний багатофункціональний веб-сайт, використовуючи для цього можливості тегів (ярликів), архівування, вбудовування різних матеріалів, в тому числі мультимедіа.

Усі ці сервіси надають можливість працювати дистанційно, завдяки чому зменшиться негативний вплив пропусків та карантинів на рівень знань учнів. Це дає можливість працювати кожному в зручному для нього темпі і в зручний для нього час.

Сьогодні вже зроблені перші кроки в напрямі розробки мультимедійних програм, призначених для вивчення предметів природничого циклу. Вони різноманітні за змістом, структурною побудовою, виражальними можливостями, обсягом подання навчальної інформації. До дидактичних можливостей навчальних мультимедійних програм, структурованих відповідно до дидактичних функцій, які виконує вчитель у процесі навчання, належать: передача знань учням, управління їх навчально-пізнавальною діяльністю, стимулювання цієї діяльності, контроль та перевірка засвоєння навчального матеріалу, його корекція в процесі викладання, розвиток учнів тощо.

Інформація, що міститься у навчальних програмах, може створити необхідну зорово-слухову опору для формування уявлень та понять про явища та природні об'єкти, які учні не можуть безпосередньо спостерігати. Завдяки відеофрагментам та фотографіям цих програм можна на уроках біології здійснити «подорож» планетою в куточки живої природи, які практично не доступні для більшості учнів, що збагатить навчальний процес емоційно-образною художньою формою пізнання.

Але якщо для роботи в середовищі ОС Windows (застосовується переважно на комп’ютерах) існує вже досить багато мультимедійних навчальних програм з біології, та для ОС Android (встановлена на більшості смартфонів та планшетів), такі програми тільки починають з’являтися.

Вирішальне слово на уроках, де застосовуються ІКТ усе ж за вчителем. Тільки він, ураховуючи зміст супроводу, визначає дидактичні можливості, методичні особливості поєднання власного слова з наочно-словесним змістом ІКТ засобу, можливі методичні варіанти оптимального використання ІКТ у певних навчальних ситуаціях під час розв'язування різноманітних пізнавальних завдань.

Засоби ІКТ мають багато переваг над більш традиційними: це й варіативність їх застосування на різних етапах уроку, наочність та яскравість, які забезпечують краще сприймання та запам'ятовування навчального матеріалу, економне використання навчального часу, індивідуалізація навчання, активізація навчальної діяльності школярів, інтенсифікація навчання та підвищення рівня мотивації, впровадження проектної методики роботи із застосуванням ІКТ, а в разі використання цифрового контролю або електронних журналів — ще й реєстрація даних, збір та обробка відомостей про індивідуальну навчальну діяльність учнів.

Дидактика ІКТ навчання біології перебуває у стадії становлення, використання засобів нових інформаційних технологій під час вивчення цієї дисциплін перебуває ще у стадії експерименту. Відбувається накопичення досвіду використання конкретних методик та їх фрагментів. Сподіваюся, що в недалекому майбутньому вчителі біології стануть настільки ІКТ компетентні наскільки, принаймні, є компетентними наші учні і зможуть з користю для навчального процесу використовувати усі переваги цифрового світу.




[1] Информационные и коммуникационные технологии в образовании : монография / Под.редакцией: Бадарча Дендева – М. : ИИТО ЮНЕСКО, 2013. – 320 стр.
[2] http://watcher.com.ua/2015/06/12/59-ukrayintsiv-korystuyutsya-internetom/
[3]https://www.google.com/edu/products/productivity-tools/

Немає коментарів:

Дописати коментар